قرعه کار به نام من دیوانه زدند…

Archive for اکتبر, 2015

آزمایش الهی

without comments

امام علی (ع): إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ

آزمایش الهي جزء سنتهاي الهي است كه از آدم تا خاتم و از خاتم تا به قيامت براي تمامي افراد مطرح مي شود. به خصوص آنها كه مدعي ايمان هستند مثلا در آيه داريم« أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون»( ‏در قرآن و احاديث لغات متعددي براي اين موضوع بكار رفته مانند ابتلا ، افتنا(فتنه)، تمحيص و …) .خداوند، از دید ظاهری، هم به خیر می آزماید و هم به شر مانند فقر و غنا، مرض و صحت، ذلت و عزت.

نکته دیگر آنکه خداوند در امتحانات خویش جانب توازن را رعایت می کند. اما توازن نسبت به چیست؟ در اینجا سه دسته روایت وجود دارد که مسئله توازن را مطرح می کنند. در یک دسته داریم «یَبتلِ المَرء عَلی قدرِ حُبِه» (انسان به اندازه حبش آزمایش می شود) در دسته ای دیگر داریم « یَبتلِ المَرء علی قدر دینه» (یا ایمان) و در دسته ای دیگر داریم « یَبتلِ المَرء علی قدر عقله» که البته این سه دسته یکی بیش نیستند. لذا هیچ گاه انسان نمی تواند از زیر بار امتحان فرار کند و بگوید توانایی این امتحان را ندارم.

يك بعد اساسي حركت امام حسين(ع) همين آزمايش الهي بود و این آزمایش هم براي يزيد بود و هم براي امام حسين(ع). در زير قصد داريم بدانيم كه چرا خدا مي آزمايد و تا حدي با اين حركت تطبيق دهيم.

حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

اول: براي جداسازي سعید از شقی،ناقص از کامل و مطيع از عاصي است. يك تمييز دادن است .اين مرحله براي تمامي افراد مطرح است. البته اين جداسازی، براي آگاهي يافتن خداوند از اين موضوع نيست چرا كه خدا مي داند، «فيعلمن الله الذين صدقوا» ،علم به تمییز مطرح نیست؛ بلكه براي اتمام حجت است، براي آنكه بدانند آنكه به جهنم مي رود و آنكه به بهشت مي رود بي حساب نيست.
گاه اين جداسازي مؤمن از كافر است، گاه مؤمن از منافق است(كه البته نفاق نيز شاخه از كفر است )، گاه مؤمن از مؤمن است چرا که ايمان داراي درجاتي است. گاهي خدا صحنه اي را بوجود مي آورد تا كسي که دعی مراتب بالايي از ايمان است، متوجه آن شود که اينطور نيست، كه اين نوعي خودشناسي است براي مؤمنين يعني حتي خود مؤمن نسبت به مراتبش.

Read the rest of this entry »

Written by محمدحسین

اکتبر 20th, 2015 at 1:04 ب.ظ

ویروس

without comments

من و تني چند از دوستانم به اتهام شليک به سوي فرزندانمان دستگير شده ايم . اين واقعيت است ولي همه واقعيت اين نيست . ما نگران فرزندانمان بوديم ، از ابتلايشان به بيماري وحشت داشتيم ، از حال و روز وخيمشان غصه مي خورديم ولي هرگز قصد کشتنشان را نداشتيم . چه کسي مي تواند به سوي فرزند خود شليک کند ؟!

از همان ابتدا هيچ کس حضور خوکها را در شهر جدي نگرفت . ولي ما اعلام خطر کرديم . وقتي سر و کله اولين خوک در شهر پيدا شد ، عده اي هورا کشيدند ، عده اي فقط تعجب کردند و عده اي هم از سر تأسف ، سر تکان دادند . اولين خوک ، ابتدا با ترس و لرز ، از ميان خيابانها و کوچه ها گذشت . به بعضي از خانه ها سرک کشيد و عده اي از بچه ها را دور خود جمع کرد . آنها از اينکه حيواني را اينقدر در دسترس مي ديدند خوشحال بودند . عده اي از بچه ها به خانه هايشان گريختند و عده اي ديگر از دور به تماشا ايستادند .

ما اما اعلام خطر کرديم ما که خوکها را ذاتاً نجس مي دانستيم و تبغات مخرب حضورشان را در شهر هاي ديگر ديده بوديم ، اعلام خطر کرديم ولي صدايمان در ميان هياهوي کساني که با تمام قوا براي خوکها هورا مي کشيدند ، گم شد .

Read the rest of this entry »

Written by محمدحسین

اکتبر 10th, 2015 at 2:50 ب.ظ

آیا تقابل ایران و آمریکا یک مسئله “ملی” است؟

with 2 comments

بحث پیرامون تقابل بین ایران و آمریکا دارای ابعاد مختلفی است. اما شاید در ابتدای ورود به این بحث ابتدا باید جایگاه ایران و آمریکا در این تقابل را به درستی شناخت. سوال آنجاست که آیا این تقابل، تقابل بین دو “ملت” با تعاریف و مرزهای مشخص بین المللی است؟ ایا صرفا سابقه تاریخی این دو ملت باعث ایجاد این تقابل شده است؟ آیا سیاست خارجی ایران باید صرفا بر اساس مصالح و منافع آنها که در داخل خط کشی فوق الذکر قرار دارند تنظیم شود؟

ایران و آمریکا

پاسخ به این سوالات را می توان در کلام امام خمینی (ره) به روشنی یافت. امام خمینی پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت دهها هموطن در جريان حمله امريكاییها به هواپيماى مسافربرى ایرباس ایران که علی الظاهر باید کاملا به چشم یک حادثه “ملی” به آن نگریست، این چنین می فرماید:

… مردم شريف ايران بايد توجه كنند كه امروز، روز مبارزه و جنگيدن با تمام شياطينى است كه حقوق حقه تمامى پابرهنگان جهان را صرف عيش و نوش و تهيه سلاحهايى مى‏نمايند كه براى هميشه حاكم دنياى گرسنگان باشند …
جنگ امروز ما، جنگ با عراق و اسرائيل نيست؛ جنگ ما، جنگ با عربستان و شيوخ خليج فارس نيست؛ جنگ ما، جنگ با مصر و اردن و مراكش نيست؛ جنگ ما، جنگ با ابرقدرتهاى شرق و غرب نيست؛ جنگ ما، جنگ مكتب ماست عليه تمامى ظلم و جور؛ جنگ ما جنگ اسلام است عليه تمامى نابرابريهاى دنياى سرمايه دارى و كمونيزم؛ جنگ ما جنگ پابرهنگى عليه خوشگذرانيهاى مرفهين و حاكمان بى‏درد كشورهاى اسلامى است.
​​اين جنگ سلاح نمى‏شناسد، اين جنگ محصور در مرز و بوم نيست، اين جنگ، خانه و كاشانه و شكست و تلخى كمبود و فقر و گرسنگى نمى‏داند. اين جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزشهاى اعتقادى- انقلابى عليه دنياى كثيف زور و پول و​ ​خوشگذرانى است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت عليه نامردميهاست ..
رزمندگان ما در دنياى پاكِ اعتقاد و در جهان ايمان تنفس مى‏كنند و مسلمين جهان هم كه مى‏دانند جنگ بين استكبار و اسلام است، جهانخواران را آرام نخواهند گذاشت و ضربه‏هاى خود را بر همه كاخ نشينان وارد مى‏كنند …
(صحيفه امام، ج‏۲۱، صص: ۶۹۸-۶۸​)

Read the rest of this entry »